14. září 2015
Přejete si z pravidelného cvičení udělat od podzimu rituál? Pak každé středeční ráno myslete na to, proč tomu tak je. Správná motivace vás podle trenérky přinutí jít cvičit, i kdyby trakaře padaly.

Každý ve svém okolí máme někoho, kdo tvrdí: Já bych tak ráda začala cvičit, ale – nechce se mi. Přitom vše začíná myšlenkou a končí činem. Jak obojí dotáhnout? Inspirujte se.

Jaký je skutečný důvod, proč chcete cvičit?

Naše duše má tělo jako nástroj, prostřednictvím kterého si plníme své touhy. “Touhou přitom není vzít si tepláky a dělat dřepy. Ani štíhlá postava,” říká trenérka Markéta Brožová z fitness pro ženy Contours. To, co člověk skutečně chce, je pocit, když je sám se sebou spokojen. Tohle nás podle trenérky dělá šťastné. Stejně jako nás nedělá šťastnými tmavá hmota, které říkáme čokoláda, ale ten pocit, když ji jíme.

Pokud se toužíme líbit sami sobě, je k tomu tedy potřeba dělat takové činy, které nás dovedou k cíli a ke šťastnému pocitu.

Uvědomte si pocit, kdy jste na sebe hrdá

Všichni znají ten pocit, když chtějí jít cvičit, ale vlastně nechtějí. Večer se na sebe zlobí. “To je právě proto, že tělo a mysl není v souladu s touhami,” vysvětluje Brožová s tím, že když člověk zná svůj cíl a každý večer, den za dnem si večer říká, že jde podle plánu, jedl zdravě, byl cvičit, pocit je úplně jiný. Pocit jednoty uvnitř. A odměnou navíc je ještě výsledek, dosažení cíle.

Napište si seznam pocitů

Když si poctivě přeberete očekávání a touhy, proč chcete začít cvičit, napište si jejich seznam. Představte si pocity, jaké budete mít, když budete mít vysportovanější, hubenější postavu. Nebo budete silnější, pružnější. Vše si zapište. Tento seznam si pročtěte vždy, když se vám nebude chtít jít cvičit. Nastartuje vás.

Odměňujte se

Kromě motivace vnitřní ze začátku vsaďte i na tu vnější, radí novinář Charles Duhigg, autor knihy Síla zvyku: proč děláme to, co děláme, v životě a podnikání. V ní popisuje vytvoření “smyčky zvyku”, která spočívá ve třech bodech: chování (položíme si vedle tašky boty na spinning), rutina (cvičíme) a odměna (například smoothie, nový kousek oblečení). Výsledkem je to, že mozek díky odměně vyhodnotí, že dané chování stojí za to. Postupně si však spojí cvičení s přívalem endorfinů a nebude vnější odměnu už vyžadovat.

Zapojte kamarádku

Ve dvou se to lépe táhne. Domluvte se s kamarádkou na společném cvičení. Budete mít menší chuť lekci rušit, i když se vám na ni nebude chtít. Přece ji nenecháte jít samotnou.

Plaťte přátelům za nedodržení cvičebního plánu

Podle Markéty Brožové lze zapojit své okolí i nepřímo. Stačí se domluvit s kamarády, že pokud nepůjdete v konkrétní dny cvičit, zaplatíte jim pokutu (například 200 Kč). S tím souhlasí i profesor medicíny Jeremy Goldhaber-Fieber ze Stanfordské univerzity. Ten navrhuje jak finanční pokutu, tak nefinanční. Případně “jen” zmínit kamarádům cvičební plán. Nikdo nechce být vystaven údivu přátel s tím, že neplní slovo.

Postupujte krok za krokem

Vyberte si pohyb, který vás bude bavit. Pro někoho je to posilovna, pro jiného skupinové cvičení jako power jóga nebo pilates, nebo kombinace strojů a cvičení bez nich například v kruhovém tréninku. Právě to, že je pro vás konkrétní pohyb zároveň zábava, vám pomůže u něj zůstat i ve “slabších” chvílích. Zároveň si stanovte přesný čas tréninku a ten dodržujte. Tělo si na tento harmonogram časem zvykne a začne pohyb v nastavené frekvenci vyžadovat. Než se tak stane, musí být pro vás být dodržení tohoto režimu priorita. Bez výmluv.

Naše tělo je a vždy bylo reklamou naší osobnosti. „Zdravým vzhledem signalizujete, že jste silná osobnost, která ví, co chce a hlavně toho umí dosáhnout,” uzavírá trenérka Brožová.