31. prosince 2010
Potřebujete po Vánocích rozumně zhubnout, ale v chladném počasí nechcete hladovět? Řešení je jednoduché a účinné – těstoviny.
1 / 2

Možná jste někde slyšela názor, že těstoviny (máme na mysli těstoviny z pšeničné mouky) a hubnutí nemohou jít ruku v ruce, když těstoviny mají poměrně vysokou energetickou hodnotu. Pravda je to jen napůl. Ano – těstoviny patří k potravinám s vyšší energetickou hodnotou (asi 1 400 kJ/333 kcal na 100 g).

Jako vyvažující prvek však nabízejí velmi nízký glykemický index. To znamená, že i poměrně malé množství těstovin vás zasytí. Těstovinové diety patří k nejvhodnějším, které dodržovat na podzim i během zimy. Právě proto, že při nich netrpíte hladem, který by jen vyvolával zimomřivost a nutil vás podvědomě shánět další jídlo. Výhodou těstovin je především vysoký obsah škrobů – tyto složené cukry se v lidském organismu odbourávají postupně a slouží k vytváření zásob energie.

Proto na ně nedají dopustit například atleti soutěžící ve vytrvalostních disciplinách. Na těstoviny celý život sází také půvabná a štíhlá italská herečka Sophia Loren. Všimnout by si jich ovšem měli všichni, kdo pravidelně sportují. Malá, ale vydatná porce těstovin patří do jídelníčku vyzicky aktivních jedinců – těstoviny dodávají energii a zároveň nezatěžují inzulino­vý aparát.

Celozrnné lepší

Co se zdraví týče, lepší než ‚klasické‘ těstoviny (vaječné i bezvaječné) jsou co do obsahu minerálních látek a vitaminů celozrn­né těstoviny. Prospěšné látky se totiž nacházejí v obilných slupkách, které jsou součástí výrob­ku. Zkonzumujete tak fosfor, vápník, sodík, hořčík, měď a železo, vitaminy skupiny B (B1, B2 a B6), které pozitivně působí na trávení, tvorbu tkání a nervový systém. Dostatek vlákniny navíc příznivě ovlivňuje peristaltiku střev. V klasických těstovinách je vláknina rovněž, ale celozrnné jí logicky nabízejí víc. A čím lépe tělo díky nim funguje, tím blíž máte k vysněné linii.

1 / 2