19. května 2015
Odborníci na výživu varují: Mnohá pravidla kolem životosprávy jsou zastaralá. Změňte přístup!
1 / 2

Vyhýbáte se kachničce se zelím nebo chlebu namazaném pořádnou vrstvou čerstvého másla, protože to se svým zdravím myslíte opravdu upřímě? Nemusíte. Podle nových vědeckých výzkumů nám nasycené tuky neškodí. Horší pro naše zdraví je jednoduchý cukr. Článek, který otiskl odborný časopis Open Heart, tak vyvrací desetiletí výzkumů o škodlivém vlivu živočišných tuků na zdraví člověka.

Kolikrát jste slyšela, že byste měla škodlivé nasycené tuky nahradit nenasycenými mastnými kyselinami, jež se skrývají například v rybách, rostlinném oleji či oříškách? Americký lékař James DiNicolantonio navzdory tomu tvrdí, že si nemusíme tučná jídla odpírat. Stejně jako zdravé tuky údajně nemají na choroby srdce a cév vliv, prostě vám neublíží. Horší variantou pro naše zdraví prý je, pokud tučnou stravu nahradíme sacharidy, především jednoduchými cukry. Ty se však neskrývají pouze v sušenkách, dortících či limonádách.

Najdeme je zamaskované také v kečupu, snídaňových cereáliích, marmeládách a dalších. DiNicolantonio k tomu dospěl rozborem dřívějších studií a mnozí jeho kolegové s jeho závěry souhlasí. Brian Ratciffe, profesor výživy na univerzitě ve skotském Aberdeenu, tvrdí: „Důkazy získané za poslední tři desetiletí skutečně nepodporují doporučení, že by se měl snižovat příjem tuků a nasycených tuků.“ Na druhé straně existuje stále spousta odborníků, kteří před konzumací nadměrného množství nasycených mastných kyselin dále varují. Podle nich zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a umetají cestu nejrůznějším zánětům v těle.

1 / 2