6. února 2016
 | 
Foto: Shutterstock
Pokud už od dětství slýcháme, že špenát má hodně železa, bereme to jako fakt, nad kterým se nezamýšlíme. Ale kolik je na tom pravdy?

Špenát je bohatý zdroj železa

Špatně! I když většina konzumentů tomu mýtu skálopevně věří… Špenát obsahuje pouze 4 mg železa na 100 g. Více ho má pečené jelito (20 mg/100 g), játra (15 mg/100 g) nebo zelená petržel­ka (10 mg/100 g).

Margarín má méně kalorií než máslo

Špatně! Máslo a margarín obsahují stejné množství kalorií (kolem 360 kcal/100 g). To, co je odlišuje, je kvalita tuku, z něhož jsou složeny. Máslo je živočišný tuk a obsahuje nasycené mastné kyseliny. Margarín je rostlinného původu a obsahuje nenasycené mastné kyseliny.

Z těstovin se tloustne

Špatně! 200 g uvařených těstovin má 180 kcal. To znamená, že po těstovinách určitě neztloustnete, dokonce je možné je lehce dochutit, a tím zvýšit jejich výživ­nou hodnotu.

Máme-li vysokou hladinu cholesterolu, nemůžeme jíst vejce

Špatně! Všechen cholesterol je ve vajíčku koncentrovaný v žloutku, bílek ho vůbec neobsahuje. V případě zvýšené hladiny cholesterolu se doporučuje omezit spotřebu na dvě celá vejce za týden a sledovat spotřebu tuků, hlavně těch, které obsahují nasycené mastné kyseliny.

Večer se má jíst málo

Správně! V případě, že se váš oběd skládal z kompletního jídla: polévky (předkrmu), hlavního chodu doplněného zeleninou a případně i dezertu.
Špatně! Pokud jste zredukovali oběd na sendvič nebo bagetu, musí být večeře vydatnější a zahrnovat hlavní chod, zeleninu, mléčný výrobek a ovoce.