3. února 2015
K tabuli půjde... A opakujte po mně. Á, Bé, Cé, Dé, bez vitaminů a minerálů to prostě nejde.
1 / 4

A vitamin. Vyskytuje se ve dvou podobách: retinol a beta-karoten. V těle zabraňuje stárnutí kůže, zlepšuje zrak i hojení ran a podporuje růst pevných kostí, vlasů, kůže a dásní. Jeho nedostatek se může projevit úpornou bolestí hlavy a sníženou odolností dýchacích cest. Retinol je jedovatý a těhotné ženy by se mu měly vyhnout obloukem (např. játra, vejce, rybí tuk). Beta-karoten je naopak bezpečný i pro děti (barevné ovoce a zelenina).

B-komplex. Pod toto označení spadá celá řada vitaminů skupiny B. Jsou ve vodě rozpustné a nezbytné pro správné fungování metabolismu. Hlavním zdrojem vitaminů skupiny B jsou kvasnice, maso, sýry, celozrnné obiloviny, luštěniny a ořechy. Nedostatek se může projevit například únavou, depresemi, podrážděností, ekzémy, průjmy, zvracením a třesem. Naopak, máte-li jejich přísun dostatečný, pomohou vám s pamětí, bolestivou menstruací, cholesterolem a nervozitou.

C vitamin. Je jedním z nejvšestrannějších vitaminů. Má antioxidační účinky, zvyšuje odolnost organizmu a pomáhá při mužské neplodnosti. Jeho nedostatek poznáte například podle krvácení dásní, špatné hojivosti, podrážděnosti a bolesti kloubů. Dávku vitaminu C byste měli zvýšit především v době infekčních onemocnění a také po alkoholovém dýchánku. Céčko najdete například v šípcích, černém rybízu, brokolici a citrusových plodech.

D vitamin. V kůži vzniká pouze působením ultrafialového záření a žádná známá potravina ho nedokáže řádně nahradit. Příznaky jeho nedostatku jsou například měknutí kostí, svalová ochablost a křeče, osteoporóza. Pomoci vám může naopak v boji s rakovinou a lupénkou. Podporuje silné zuby a kosti a také imunitní systém. Obsahuje ho např. losos, tuňák, játra, mléko, houby, avokádo, žloutek.

E vitamin. Medaili by měl dostat za tvorbu energie a udržování vašeho celkového zdraví. Velkou úlohu hraje ovšem také při srážení krve. Hledejte ho v obilných klíčkách, brokolici, celých zrnech, vejcích a listové zelenině. Jeho nedostatek se projevuje zvýšenou únavou, nervovou dráždivostí, ochablou pokožkou a údajně také neplodností.

1 / 4