12. prosince 2014
Jak si užít svátky bez kil navíc, odříkání, sójové kachny, obilného řízku a omlouváním se, že nejíte bílý cukr?
1 / 2

Loni před Vánoci jsem donesla do redakce krabici s cukrovím. Ne ledajakým ovšem. Říkám si, cha, holky se snaží žít zdravě, drží linii, udělám jim radost. Všechno bylo z dietního a zdravotního hlediska perfektní. Ingredience 100% bio. Slazeno trošičkou třtinového cukru s melasou, obilnými sirupy a nepřislazenou trnkovou marmeládou. Žitná celozrnná mouka. Palmový tuk. Žádná vejce. Jen pár semínek a „natural oříšků“. Každý si v rozpacích zobl jeden kus. Podruhé se nevrátila žádná z kolegyň…

Za chvíli přišla naše editorka Pavla. Na stole přistála další krabice s cukrovím. Tentokrát od její maminky. Poctivá práce: máslo, domácí vejce, ořechy, tuny bílého cukru uvnitř a moučkového na povrchu. Máslové krémy! Všechny si braly a jedly. Co jedly, cpaly se! Já taky. Bio nebio… Rozhodly jsme se najít kompromis mezi těmito dvěma vánočními póly, se kterými se často potýkáme: buď se přejíme megakalorických pochoutek od maminek, nebo vytvoříme něco příliš zdravého, co nás ovšem během svátků naprosto zážitkově neuspokojí. Vánoce jsou svátky klidu, a tak nenuťte maminku, která je už pár desítek let zvyklá na svoje recepty, je příliš měnit – pokud není nakloněna zdravé výživě a odlehčení. Nechcete-li během Vánoc přibrat, budete si muset hlídat kalorie. Pojďme hostinou společně.

Maminčina rybí polévka, kapr a jiné
Bývá zahuštěná jíškou a 250ml miska má kolem 260 kcal. Když si k ní dáte bílé pečivo nebo chleba, vyskočí to ještě výš (70 g chleba má kolem 200 kcal, bílý rohlík 150 kcal). Nechte polévku nezahuštěnou i tak je výtečná, a používejte olivový olej. Necpěte se k ní pečivem! Tak se dostanete na necelých 200 kcal ve stejné porci.
Ve čtvrtkilové porci smaženého kapra se ukrývá kolem 500 kcal, porce smaženého řízečku je na tom podobně. Když si k maminčiným „smaženinám“ dopřejete ještě bramborový salát, který má ve 200 g přibližně 840 kcal, není to zrovna málo. Nesmažte proto kapříka ve strouhance, ale jen na troše olivového oleje na tymiánu. Tak klesne jeho kalorická hodnota téměř o polovinu! Bramborový salát také žádá drobnou, ale chuťově nepříliš závadnou úpravu: místo majonézy dejte bílý jogurt nebo tofunézu a vynechte salám.
Poctivá babiččina vánočka s rozinkami má ve 100 g 360 kalorií a snad by byla drzost ji něčím nahrazovat. Berte, nebo nechte být. Raději vynechte přeslazené a kaloriemi nabité pití typu Coca Cola, Fanta, Sprite. Pozor také na limonády bez cukru. Tělo si nedostatek cukru totiž kompenzuje třeba tím, že neodoláte zvýšené chuti na sladké a sníte ho ještě více než obvykle.

1 / 2