7. listopadu 2014
Víme, jak se vyzbrojit do boje s podzimními chmurami. Správné jídlo dokáže ovlivnit naši náladu, umí zklidnit emoce a harmonizovat psychické rozpoložení...
1 / 3

O vládu se nemilosrdně přihlásil podzim se všemi svými atributy. Ochlazení, dešťové přeháňky a zkracující se den a s tím také stavy melancholie či nostalgie. Jako by se v nás odrážel stav přírody, kdy již slunce tolik nesvítí, listí padá ze stromů, léto je nenávratně pryč a další dovolená v nedohlednu. O negativní myšlenky, špatnou náladu a smutek není nouze, pocity štěstí se jaksi vytratily. Pokud vás podobné pocity sužují, vězte, že v tom nejste sami. Za podzimní chmury můžou zkracující se dny a hormon serotonin. Tedy, přesněji řečeno jeho nedostatek…

Velící orgán našeho těla, mozek, je totiž napojen na sítnici oka, reagující na světlo a tmu. A podle toho, jestli je venku světlo nebo tma, vyrábí naše tělo různé hormony, které mají vliv na naši psychiku. Zjednodušeně řečeno, když je venku světlo a sluníčko svítí, produkuje naše tělo serotonin, hormon štěstí. Jakmile se ale začne stmívat, vyrábí zase více hormonu zvaného melatonin, který naše tělesné aktivity utlumuje. Chce se nám více spát a nemáme do ničeho chuť.

Na cestě ke štěstí
Větru, dešti neporučíte a roční období se střídat nepřestanou. To, jakou ale budete mít náladu, můžete ovlivnit. Stačí, když do svého jídelníčku zařadíte potraviny bohaté na látky, které napomáhají tělu vyrábět serotonin, jenž reguluje napětí v centrálním nervovém systému. Jednou z nich je esenciální aminokyselina tryptofan. Tryptofan se vyskytuje v sýru cottage, v rybím mase, vepřovém, krůtím, drůbežím a hovězím mase, ve vejcích, v mléce, sóje či banánech, ve fazolích mungo, chřestu, slunečnicových a jiných semínkách. Tryptofan ale sám o sobě nestačí, ke zvýšení hladiny hormonu štěstí potřebuje tělo ještě kvalitní sacharidy, takže nezapomeňte na obiloviny, zejména rýži, celozrnné pečivo a těstoviny. Vyhněte se cukrům, sladkostem i cukry slazeným nápojům.

1 / 3