8. října 2014
Abyste byli fit nebo zhubli, nemusíte se vrhat do náročných a drahých aktivit. Stačí prostě jen jít.

Nejnovější výzkumy ukazují, že chůze svědčí všem a především starším lidem. Podle vědců dokonce platí, že čím rychleji starší člověk chodí, tím vyššího věku se může dožít. Chůze je skvělou metodou, jak si udržet cennou svalovou hmotu a vlastně provádí rehabilitaci celého těla ‚za pochodu‘. Ale i pro mladší generaci je chůze velice užitečná, a pokud nemáte příležitost k jiným aktivitám, tak sprá­vně pojatou chůzí si můžete splnit denní kvótu pohybu. Musíte však dodržet pár základních zásad.

Alespoň krátká vycházka každý den – člověk má sklony k pohodlnosti bez ohledu na věk – uvědomte si, že jak mysl, tak i tělo jsou v podstatě setrvačníky, které snadno v něčem pokračují, ale těžko se rozbíhají. Proto si zvykněte na pravidel­né procházky. I takto nenáročný pohyb na čerstvém vzduchu je důležitý nejen pro jeho fyzické, ale i duševní zdraví.

Motivujte se
Příliš teplé nebo nao­pak špatné počasí samozřejmě není pro vycházku ideální, ale nemělo by sloužit jako výmluva. V zimě vychá­zejte ‚nachytat‘ sluneční paprsky, v létě je vhodnější doba v podvečer, kdy už nepálí slunce, a i taková procházka v dešti (pokud nejde o průtrž mračen a jsme na ni patřičně vybaveni) má své kouzlo. Ideální je stát se pejskařem – o pravidelné každodenní procházky (a spoustu radosti) máte rázem minimálně na deset let postaráno.

Čím svižnější chůze, tím lépe
Svižná chůze prospívá mnohem více než loudání. Zvolte co nejrychlejší tempo, které dokážete držet, aniž by vás začalo píchat v boku nebo jste se zadýchávali. Pokud čerstvé tempo udržíte alespoň dvacet minut, přepne se navíc tělo do režimu intenzivního odbourávání tuků a ostrá pravidelná chůze přispívá k hubnutí.

Pomůcky mohou zvýšit užitek i požitek z chůze
Hole pro nordic walking nejen zvyšují stabilitu při chůzi (proto je používají předvším senioři), ale rozpohybovávají horní partie, takže pak tělo funguje spíše jako při plavání, což je ideální komplexní pohybová aktivita. Pokud se přece jen stydíte, páni si mohou pořídit alespoň ‚špacírku‘, dámy dlouhý deštník. Jinou
užitečnou pomůckou je krokoměr, málo­co vás namotivuje tak jako nabíhající vzdálenost, kterou jste už zdolali.

V množství je síla
Pokud vyrazíte sami, můžete si jen přemýšlet. Pokud vyrazíte s někým, nejspíš za chvíli pro samé povídání zapomenete, že jste venku vlastně kvůli chůzi. Jen se kvůli mluvení nesmíte zastavovat…