18. června 2014
Co nejlepšího vás může naučit deprese, nejplíživější nemoc dneška.
1 / 3

Kolik lidí dnes trpí depresemi a úzkostmi? Čísla, která můžete najít, se značně liší, jedno mají však společné – jsou hrozivě vysoká. Nevíme, jestli počet těch, kdo se ocitli ve stinné straně svého vnitřního světa, skutečně stoupá, tedy jsou-li lidé stále nešťastnější, jestli dnešní člověk prostě jen hůře snáší existenční úzkost nebo jestli lidé trpěli vždy stejně, jen na to neměli diagnostické tabulky a přepestrý výběr pilulek.

Stačí se pročíst některými pasážemi starověkých mytologií, příběhem Ježíše v zahradě Getsemanské, podívat se na Goyovy obrazy nebo prolistovat knihy Emily Dickinson či Virginie Woolf. Jejich díla přinášejí svědectví o tom, jaké to je, když se duše ocitne v místě příliš úzkém na to, aby se mohla nadechnout. Možná tito autoři trpěli víc než druzí a jejich utrpení z nich prostě muselo vytrysknout v podobě jejich díla. Možná byli odvážnější než ostatní a stavy, které zažívá ve skrytu mnoho lidí, prostě vynesli na světlo světa. 

Tajemství
Jeden psychiatr vyprávěl historku ze svého víkendového semináře o depresi, kdy v sobotu za ním přišla jedna žena s tím, že ji hluboce oslovilo, o čem mluvil, že to vše sama zná a bere prášky, aby to vůbec mohla ustát, ale ať to hlavně neříká jejímu manželovi, protože by pro to neměl pochopení. V neděli za psychiatrem přišel manžel té ženy, že je moc rád, že se semináře zúčastnil, protože sám podobné stavy zažívá, ale ať se to nedoví manželka, brala by ho nejspíš za slabocha. Ukázalo se, že prášky skrývají jeden před druhým ve stejné koupelně.

Nemluví se o tom moc často nahlas, ale pravdou je, že o depresích skoro nic nevíme. Nevíme, jestli jsou geneticky podmíněné, jestli se jedná o následky životních zkušeností, nebo „defoltně“ neharmonicky nastavenou chemii v mozku. Nedokážeme předpovědět, koho epizoda deprese čeká, kdy se poprvé projeví, jakou měrou člověka zasáhne, jaký bude mít na jeho život konkrétní dopad, ani kolikrát se vrátí. A už vůbec nevíme, co komu pomůže.

1 / 3