Málokterý kus oděvu má tak bohatou a proměnlivou historii jako právě podprsenky. Ty moderní, v podobě, kterou už bychom poznaly, jsou ale relativně mladé. Taková podprsenka se narodila teprve v roce 1906. A byla to tak trochu vzpoura proti korzetu, který v té době (a do té doby skoro sedm století!) ženy nosily.
Ženský vynález
Podprsenku údajně vymyslela (jak jinak) žena – jistá Američanka Mary Phelps Jacob se svou služebnou. Mary totiž nebavilo nechat se každý den poutat služebnou do korzetu, nemoci se sama obléci ani svléci, ani pořádně nadechnout či ohnout, když jí něco upadlo. A nedalo se v něm dost dobře ani tančit, což Mary milovala... Korzet zkrátka není nic pohodlného pro život. Tak jej Mary jednou před návštěvou plesu, když jí korzet vyčníval z odvážně střižených šatů, prostě vyhodila a kolem ňader si uvázala dva kapesníky, které kolem těla upevnila za pomoci služebné růžovými stuhami. A sklidila potlesk žen, stejně jako opovržení. Jenže těch, které záviděly, bylo přeci jen víc. A po Mary chtěly, aby jim něco podobného ušila. Mary však jistě nebyla první, kdo vymyslel moderní podprsenku. Celá řada žen na přelomu 18. a 19. století přišla na to, že je pohodlné si korzet zkrátit a ubrat mu na mučivém šněrování. Jenomže to dělaly doma na koleni nebo se svou švadlenou. Ovšem Mary Phelps Jacob byla podnikavá žena, a tak si svůj nápad nechala 3. listopadu roku 1914 patentovat a díky tomu se o ní dozvěděla historie.
Vnadné prádlo
Mary založila firmu s názvem Caresse Crosby a v ní začala podprsenky šít a prodávat je. Kus za dolar. Jenže to byla už tehdy zámožná žena, podnikání ji moc nebavilo a chtěla si spíš užívat, tak svůj patent brzy prodala společnosti Warner Brothers Corset Company za patnáct set dolarů. A tak se její podprsenka začala objevovat v reklamách v ženských časopisech a dobývat svět. První podprsenky měly pomáhat právě ženám, které byly jako Mary, tedy baculky, které potřebovaly své vnady spíš trochu zploštit. S takovým záměrem obchodníci ženám první podprsenky také nabízeli. A firma Warner vydělala i díky reklamní kampani na podprsenkách desítky milionů dolarů. Navíc se ocitáme na prahu druhé světové války, v roce 1940, když bylo nutné trochu podpořit sebevědomí lidí a pozvednout morálku mužům odcházejícím do války. Tehdy dostaly podprsenky tu funkci, kterou dobře známe dnes: nejen podpírat a být pohodlné, ale taky zkrášlovat. A vnady patřičně zdůraznit. Tehdy se také objevily první podprsenky s vycpávkami v košíčcích a košíčky se začaly dělit podle velikostí na dodnes známé A,B,C a D.