26. dubna 2014
Pečujete o své tělo všemožnými superpřípravky, ale svou snahu vypadat skvělě pohřbíte pár sklenkami alkoholu a cigaretami?
1 / 3

Party, tahy, jízdy, večírky, mejdany, kalby, pařby – je jedno, jak tomu vy u vás doma interně říkáte. Jisté však je, že vám dokáží dát pořádně do těla. Určitě znáte jejich průběh. A taky následky… Když je vám dvacet, po party jdete na after party, pak do práce nebo do školy a potom pokračujete v krasojízdě téměř bez následků. Pleť je pružná a hladká a zdobí vás mládí. Postupně však energie ubývá a tahy na vás zanechávají čím dál větší následky. Už tolik nevydržíte a ráno vypadáte čím dál hůř. Po třicítce už si rozmyslíte, jestli jít „pařit“, nebo jestli raději zalezete do postele. „Já bych možná šla, ale při představě, jak budu zítra vypadat, si pustím film a zalomím to do pelechu,“ omlouváte se čím dál častěji.

Alkohol a den poté
Co se vlastně v těle děje, že vás noční život tak oddělává? Děje se ledacos. Záleží na tom, co zrovna během noci provozujete a co do sebe nasázíte. Začněme tím nejběžnějším party povzbuzovákem – alkoholem. Po jeho požití dojde k okamžitým a následně pak k dlouhodobým změnám na kůži. Její kvalita je ovlivnitelná především obsahem vody a alkohol působí jako čerpadlo, které ji odsává. A protože pak trpíte dehydratací, je váš obličej ráno opuchlý, nejvíce okolo očí. Alkohol navíc rozšiřuje cévky – to znamená, že zvýšeným prokrvením se do kůže dostanou další toxické látky, známé volné radikály. Dlouhodobé holdování alkoholu snižuje obsah bílkovin v kůži, a proto pak pleť ochabuje a předčasně stárne. Navíc nás ráno čeká kocovina. Obvykle to je bolest hlavy, žízeň, nevolnost a celkové oslabení. Kocovina způsobuje dehydratace organismu vlivem alkoholu a také oslabení organismu a vyplavení minerálů a dalších pro organismus důležitých látek.

Slovo kocovina původně znamenalo výtržnost a vzniklo obměnou slova kočičina… Ve druhé polovině devatenáctého století začalo slovo kocovina pod vlivem německého výrazu Kater, které označuje kocoura i stav po alkoholovém opojení, nabývat dnešního významu. Je třeba říct, že nejčastěji kocovinou trpí lidé, kteří nepijí pravidelně alkohol nebo pijí nárazově v dlouhých intervalech. Tím vás samozřejmě nikdo nenabádá k vytloukání klínu klínem a k pravidelnému pití, během něhož sice kocoviny zmizí, ale zase přicházejí jiné mouchy. Jak předejít rozumně nepříjemné kocovině?

Odpradávna se traduje, že před pitím je třeba vymastit žaludek. To platí dodnes – a má to své opodstatnění: tuk zpomaluje vstřebávání alkoholu, jeho účinky ale nesnižuje, jen rozkládá na delší období. Všimněte si, všechny národy, které umějí pít – třeba Rusové –, neustále něco přikusují. I to je důležité – opět to snižuje vstřebávání alkoholu a také to prodlužuje intervaly mezi napitím, ty by měly být co nejdelší. Doušky by měly být přiměřené. Nepijte pivo ani víno na ex. Nepijte alkohol brčkem. To zrychluje nástup opilosti. Velká část alkoholu se totiž vstřebá do krve přímo sliznicí v ústech, takže to funguje skoro tak, jako byste si ho píchli do žíly. Mohlo by se stát, že budete pod stolem po dvou panácích. Během pití nepijte kofeinové nápoje ani energetické drinky. Nijak nesnižují množství alkoholu v těle – jen oddalují okamžik, kdy to na vás padne. Navíc kofeinové nápoje ještě více dehydrují – tím zvyšují komplikace spojené s pitím alkoholu. Doplňkem tvrdého alkoholu i vína je třeba minerálka, kterou průběžně doplňujete tekutiny i minerály v těle. Pití piva také dehydruje, a pokud pivo proložíte vodou, tím lépe. Platí také, že aktuální opilost oddaluje také kouření – na druhé straně ale zvyšuje potíže během střízlivění.

1 / 3