7. března 2014
Jasně, hodně zeleniny a málo tuku, to slyšíme pořád. Ale kolik to vlastně je? Co to znamená vyvážený jídelníček? A musíme se vážně vzdát čokolády? Máme pro vás konečně konkrétní odpovědi na záludné otázky.
1 / 3

Jak často se má jíst? Nestíhám svačiny, jsou vůbec potřeba? 
Jistě pod vlivem masírky zástánců zdravého stravování vysypete z rukávu informaci, že si máte rozložit jídlo do pěti až šesti dávek denně, ale možná vám občas přijde zbytečné se cpát, když si zrovna na jídlo ani nevzpomenete, a tak se prostě najíte, až když máte hlad. Jenže to je pozdě. Musíte jíst tak často, abyste rozběhli svůj metabolismus a udržovali ho ve stálém spalovacím procesu, aby se nezasekával nebo nezadřel. Proto nevynechávejte snídaně, obědy, večeře, ani ty svačiny.

Jak je to s pitným režimem? Všude se píše, kolik minimálně máme vypít. Má to i horní hranici?
Můžete se dočíst, že máte vypít denně šest až osm sklenic tekutin (samozřejmě čisté vody nebo třeba bylinkových čajů – vtip s doplňováním pitného režimu nad půllitry piva v hospodě v konfrontaci s představou zdravého životního stylu neobstojí). Jestli to chcete přesněji, poslechněte výživovou poradkyni společnosti NutriCare Mgr. Hanu Sadílkovou, která radí, že optimální množství tekutin je 0,4 litru na každých (i započatých) 10 kg tělesné hmotnosti. Urputnost se v tomto případě nevyplácí – nadměrné množství tekutin není žádoucí, protože přetěžuje ledviny.

Může se vůbec jíst večer?
Není pravda, že se musíte rozloučit s jídlem s úderem šesté odpolední a do půlnoci, kdy si jdete lehnout, pak trpět se špunty na uších, aby vás netýral kručící žaludek. Klidně se najezte i v noci, pokud je to tři hodiny před tím, než plánujete upadnout do spánku. Jen se držte pravidla, že v druhé části dne už si nebudete dávat sacharidy (to je pečivo, ovoce, přílohy – na ty je čas ráno), ale více se zaměříte na zeleninu a bílkoviny (maso, sýry, luštěniny, zakysané produkty…).

1 / 3