24. února 2014
Ta pravá vůně vám sedne jako koktejlky šité na míru. Její hledání však může být dlouhá cesta plná překážek a slepých uliček.
1 / 4

Na celém světě nenajdete vůni, která by se líbila každému. Parfémové hity, které lámou rekordy oblíbenosti, mají zároveň obrovský tábor nesmiřitelných odpůrců. Kdysi dávno jsem si tak s velkým uspokojením pořídila novinku Chloé Intense a velmi mě překvapilo, když mě potom kamarádka vyprovázela ze svého bytu s rozpačitým výrazem a prosbou, abych si k ní tu vůni už nebrala, protože ji z ní bolí hlava. 

„Vůně a parfémy jsou pro člověka šancí osobní proměny, dokážou nám propůjčit naše ideální já,“ říká doktor Joachim Mensing, odborník na psychologii vůní. Obliba určité vůně je přitom často nepochopitelná nejen pro okolí, ale i pro nás samotné. Pro mě osobně jsou třeba ovocné parfémy spíš nezajímavé, ale Jimmy Choo Exotic si po krátkém zdvořilostním ‚oťukávání‘ vydobyl čestné místo na mé voňavé poličce. „Osobní volba každého z nás je vysvětlitelná jen do určité míry – vždy je iracionální, pocitová, spojená se vzpomínkami, které si přejeme zažít znovu. Fascinace určitou vůní je skryta hluboko v podvědomí, spojena s náladami a touhami, které lze těžko vyjádřit slovy,“ vysvětluje psycholog. 

Od nosu k mozku
Přestože jsme zvyklí všeobecně vnímat některé pachy jako příjemné a jiné jako nepříjemné, účinek konkrétní vůně je v každém lidském mozku jedinečný. Ani v případě parfémů neplatí zažité stereotypy. Podle nich by něžné éterické ženy měly milovat romantické květinové vůně, sportovní typy by měly vyhledávat svěží, energické citrusy, smyslné krásky zase omamné orientální směsi. Žen, které těmto teoriím odpovídají, bude přibližně stejně jako těch, které jim odporují. Podle čeho si tedy vybíráme ‚ten pravý‘ parfém? Čím to, že nad voňavkou prezentovanou jako bestseller ohrneme nos, abychom nakonec podlehly fádnímu flakonku s vůní, o níž nikdy nikdo neslyšel?

Odpověď se skrývá v obsáhlém archivu našich vzpomínek. Žádný jiný smysl nemá takovou moc zapisovat do paměti emoce jako právě čich. Ten jediný je přímo napojen na limbický systém, primitivní část mozku, která pracuje s emocemi, náladou a pamětí. Právě díky tomuto spojení mají vůně schopnost vyvolat dávno ztracené vzpomínky. Umožňují nám znovu prožít pocity, které se s nimi kdysi pojily, a to tak živě, že je to někdy až děsivé. Diorella pro mě navždy zůstane vůní předškolního dětství, do bouřlivého období dospívání mě zase spolehlivě přenese Fahrenheit, který jsem tajně kradla tátovi. Je běžné, že se nám určitá vůně pojí také s konkrétním člověkem, třeba členem rodiny nebo první láskou. Vzpomínky tohoto typu je velmi těžké přebít novou asociací, proto jsou nám tyto ‚obsazené‘ vůně již navždycky zapovězeny – patří zkrátka někomu jinému.

1 / 4