17. února 2014
Uzávěrka klepe na dveře a já nemám hotovou ani polovinu z toho, co dnes hotovo být mělo. Kdo to odnese nejvíc? Pravděpodobně oběd.
1 / 3

Celkem běžná každodenní momentka: Půl třetí odpoledne. Pracovní stůl. Na něm mobil, notebook. Cola light a hrnek s kafem. Dnes už třetí. Vy zrovna obědváte nad klávesnicí – trojúhelníčkový sendvič v „éčkovém“ bílém vodnatém chlebu s tuňákem a majolkou z trafiky odnaproti. Lepší než mít hlad až do večera. Vyhlídky, že byste odešla z kanceláře před šestou, jsou mizivé. Se sendvičem, nebo bez, kolem páté dostanete hlad. Kolega už tu není, ale mívá v šuplíku velké Toblerone. Ok. Sníte je na posezení. Z čokoládové „bomby“ a „rychlého“ rafinovaného cukru je vám divně, hlad už sice nemáte, ale cítíte, že tělo není úplně šťastné. A tak si dáte další kafe a pokračujete v práci. Doma v noci sníte kdeco včetně maminčiny šlehačkové bábovky.

Informace pro noční jedlíky: když vás to láká do lednice zrovna před půlnocí, vězte, že podle ajurvédy a tradiční čínské medicíny začíná v této době jeden z „ohnivých cyklů“ – oheň (souvisí s orgány jater a žlučníku) má za úkol odstranit toxiny, které se v těle přes den nastřádaly. Když místo toho musí trávit jídlo, může to být pro tělo zmatek a zátěž navíc, takže ráno budete unavenější.

Vývar, řízek a kompot
Nebojte se, nebudeme moralizovat a nutit vás ze dne na den vše změnit a přesně s úderem poledne vycházet do nedaleké makrobiotické restaurace na tříchodový perfektně vyladěný a harmonický bio oběd. Jen si projdeme některá fakta:

Oběd. Možná si ho pamatujete z dětství, mládí. O víkendech vždy pěkně doma nachystaný. Polévka, poctivý masový vývar (nebo něco z bujónu), a pak maso a příloha. Okurkový salát. Alternovaný nakládanými švestkami. Možná i nějaký ten domácí moučník nebo indián z nedaleké cukrárny. Ve školní jídelně během týdne to samé rozložení chodů, nicméně kvalita samozřejmě o třídu níž než od maminky.

Tříchodový oběd typu polévka-velké hlavní jídlo-moučník už dnes v týdnu jí, jak ukázaly průzkumy v minulých letech, jen málokdo. Možná ještě tak o víkendu. Přešli jsme na úspornější režim. Buď polévka a pak už žádné hlavní jídlo, nebo jen hlavní jídlo a něco menšího sladkého nebo zeleninový salát. Je tahle „rebelie“ vůči tradici zdraví a postavě na škodu? Žádné obavy, není to nic hrozného, když budete „rebelit“ chytře.

1 / 3