Herečka Marilyn Monroe už před lety prohlásila, že diamanty jsou nejlepším přítelem ženy. Jejich krása a cennost fascinovala lidstvo odjakživa, takže kromě „pouhého“ přítele jsou také velmi dobrou komoditou, do níž se vyplatí investovat. Když spojíme tyto dva rozměry – tedy šperk, který krášlí nejen ženy, a také něco, co může investorovi vydělat nemalé peníze – vidíme tu ohromnou sílu, jakou diamanty mají. Alojz Ryšavý, šéf klenotnické firmy Alo Jewelry, ke šperkům jako dobré investici říká: „Šperky jako takové stoupají na ceně už proto, že jednotlivé komodity, ze kterých jsou vyrobeny, stoupají trvale na ceně. Stoupá cena zlata, stoupá cena diamantů, stoupá cena polodrahokamů. A stoupá proto, že jde o nerostné bohatství, jehož zásoba v celosvětovém měřítku klesá.“
Briliantový brus
Zastavte se a zkuste si představit, jak asi šperky vznikají. Upřímně přiznáváme, že jsme si celý ten proces představovali mnohem jednodušeji, než jak skutečně probíhá. Protože jde o skutečně dlouhou cestu, kterou musí „šperk“ urazit od svého návrhu až po finální podobu, nebudeme vás trápit detailním popisem jednotlivých fází. Zastavme se ovšem u pojmu briliantový brus. „Když se zrodil nový briliantový brus, začaly kameny nádherně svítit a vydávat maximum světla,“ říká Alojz Ryšavý.
„V tom je rozdíl mezi novými a vintage šperky. Šperky, které objevíte ve starožitnictvích, mají většinou ještě staré brusy, kámen není tak dokonale vybroušený a nevydává tolik světla. Vývoj je tu stále. U diamantů se pořád vymýšlí nové brusy, vylepšuje se brus klasický. Ale tak rapidní skok, který se udál mezi starým a novým diamantovým brusem, myslím, už nebude.“ V čem je tedy markantní rozdíl? „U starého brusu měl diamant méně vybroušených plošek a brousil se více do výšky. Dneska má těch plošek více a brousí se více do plocha. Existují také brusy, které mají ještě více plošek, ale nejsou tak populární jako nový klasický briliantový brus.“
Špatně vybroušený diamant poznáte podle toho, že je kalný, sklovitý, objevují se na něm místa, která vypadají tmavší, protože neodrážejí světlo tak, jak mají. Cena takových kamenů se může pohybovat kolem jednoho tisíce dolarů za karát.