5. prosince 2013

Aerobní aktivity, tuk a hormony

Cvičení je bezesporu fajn, jen je dobré vědět, že to, jak vaše tělo zachází s tuky, není jen věcí jídla a cvičení, ale z velké části i vyladění vašeho hormonálního systému, což ovšem opět souvisí s tím, jakým způsobem se hýbete. Například intenzivnějším aerobním cvičením všeho druhu zvyšujete v těle hladiny kortisolu (což se děje také při stresu). Ruku v ruce s tím jde i zvýšení hladiny cukru v krvi, tělo totiž pak vytváří více inzulínu. Více inzulínu znamená větší inzulínovou rezistenci. A to znamená i větší ukládání tuku.

Přestože si často myslíme, že spalujeme tuk, velmi často se nevědomky zbavujeme svalů – mnoho lidí, kteří například intenzivně běhají, sice málo váží, ale mají vysoký tělesný tuk, uložený například na břiše,  okolo vnitřních orgánů, a to je mnohem nebezpečnější než velký zadek…

Tukovým buňkách tedy vyšlete správné hormonální signály, aby uvolňovaly mastné kyseliny  do krevního řečiště, a svaly je mohly využít jako palivo. Jak? Klíčem je nevychylovat systém z rovnováhy přeháněním jakékoliv extrémní aerobní i jiné fyzické aktivity. Jděte si zaběhat, jděte si zahrát tenis, projet na in-linech, skočte do posilovny…, ale se žádnou z aktivit to netřeba přehánět. Stačí jednou, dvakrát týdně, hodinku, plus k tomu v rámci možností zdravě jíst a tělo vám bude vděčné, hormony se vyladí, a to by bylo, aby to za nějaký nedlouhý čas nekvitovala s povděkem i vaše postava. Ostatně vědci vyzkoumali, že právě během přiměřené fyzické aktivity se v těle vytváří hormony (např. glucagon), které pomáhají tělu spalovat tuk. Bingo!  ­­