14. října 2013
Jestliže Vás bolí záda, krční páteř nebo oblast bederní či křížová, patříte mezi 80% lidí, kteří se s tímto problémem setkali více než jednou. Podle odborníků jsou bolesti zad mnohem častější než například bolest hlavy.
1 / 2

Co všechno děláme proto, aby záda bolela?
Popsaných příčin bolestí zad najdeme mnoho. Podívejme se však na problém z jiného úhlu. Rozhlédneme-li se právě teď kolem sebe, bez ohledu na to, kde se nacházíme, v každém pohybu nebo statické poloze těla u sebe, kolegyň nebo manžela, uvidíme stav, který nelze nazvat jinak, než snaha o přivodění si bolesti zad.

O jaké „oblíbené“ činnosti jde?
→ Velice okouzlující je forma sezení s kulatými zády, hlava je vražena mezi ramena, přičemž usilovně pracujeme před monitorem počítače. Tato poloha budí dojem pilnosti a je jistě velice pohodlná. Zanedlouho se však ohlásí bederní nebo krční páteř. Mimochodem tuto polohu velice rádi provozujeme i v kavárně u svého oblíbeného nápoje, u kadeřníka, v restauraci …

→ Vysoké podpatky prodlužují nohy a jsou opravdu neopomenutelným módním vynálezem. Škoda jen, že výrobci nedávají na podrážky upozornění, jak podpatky deformují páteř tím, že přesouvají těžiště těla. Máte-li potíže se zády, rychle na ně zapomeňte, jen byste si problémy zhoršili. Koneckonců vzpomeňte si ten ulevující pocit, když si lodičky sundáte…

→ Záliba v jídle má za následek zvyšující se počet obézních dívek a žen. (Nemluvíme pouze o nadváze, ale přímo o obezitě!). Vyšší váha pak nadměrně zatěžuje páteř, která se vychyluje, bolí, zádové svaly ochabují. Stačí, když sníme 3 čokoládové bonbony denně, obohatíme se tak asi o 3 kg tuku ročně!

→ Chůze, kdy hlava pochoduje jako první a zbytek těla „je půl metrů pozadu“, povislá ramena a k tomu ve stresu chvátající „něžná“ osoba. Je třeba si uvědomit, že chůze je základní pohyb a podléhá učení. Potíže s chůzí rozhodně nemají tanečnice, baletky nebo gymnastky. Proč asi? Vděčí za to hodinám tréninku postavení a chůze.

→ Nedostatek pohybu jednoznačně souvisí s povoleným břichem a slabými zádovými svaly. Pilování krásného břicha není jen estetickou záležitostí, ale konečně, jak se dozvídáme, i zdravotně-funkční. Pevné břicho neznamená zásadně ploché, ale jistá úměra tu je. V každém případě jsou břišní svaly základem pro vzpřímenou chůzi, dobré držení těla, plní opěrnou funkci při zvedání těžkých nákladů. Povolte břicho, když se pro něco ohýbáte, a snadno vám skřípne v zádech.

→ Přepětí a příliš mnoho pohybu je typickým pro rčení „všeho moc škodí“. Jednostranná dlouhodobá zátěž nebo nárazová činnost se zkrátka dříve nebo později projeví ve formě bolesti.

Důvodů, proč záda bolí, je mnohem víc než by se na první pohled mohlo zdát. Je nutné si uvědomit prohřešky, kterých se dopouštíme a minimalizovat riziko vzniku bolesti. V každém případě platí, že bolesti zad se nemají podceňovat.

1 / 2