19. listopadu 2010
Kousání rtů a vnitřku tváří je přímo ‚aftotvorné‘. Jackie přináší deset rad, jak se proti nim bránit!

Každý máme v ústní dutině 300 až 400 druhů bakterií. Většina je prospěšná a zbytek většinou zlikvidují sliny. Ale s afty si neporadí. Malé bělavé nebo nažloutlé vřídky se z ničeho nic objeví a nepříjemně bolí při jídle i mluvení. Zahojí se většinou samy do deseti dnů, ale velké afty někdy nemizí celé týdny a často zanechávají jizvy. Afty navíc mají sklon se vracet.

Na jejich vzniku se podílejí hormony, vznikají i stresem. Dalšími ‚spouštěči‘ je dráždění ústní sliznice (např. špatně sedícími rovnátky či  zlozvykem skousávat si tváře. Jak si pomoci?

Přinášíme deset rad:

● Dodržujte ústní hygienu, čistěte si zuby bez výjimky dvakrát denně.
● Používejte měkký zubní kartáček a doplňte jej ústní vodou a zubní nití.
● Nekousejte se do vnitřní strany tváře.
● Trpíte-li na afty, omezte kořeněná jídla, kávu, žvýkačky a citrusy, tedy dráždivé potraviny.
● Zvyšte příjem vitaminu B a C. Vitamin C zvyšuje imunitu a napomáhá hojení sliznic, nedostatek vitaminu B bývá častou příčinou zvýšené tvorby aftů.
● Třapatka nachová (echinacea) stimuluje tvorbu obranných buněk těla, které pak lépe odolávají nejen aftům, ale i nachlazení a různým choroboplodným zárodkům.
● Vzniklé afty potírejte výtažkem z čajovníku australského, grapefruitových jadérek nebo vodilky.
● Častá a  pravidelná konzumace cibule působí preventivně.
● Navštivte zubaře, zda někde sliznici nedráždí ulomený zub, uštípnutá výplň nebo zubní protéza.
● Afty mohou být i projevem nezdravého životního stylu. Chybí-li vám pestrá strava, dostatek pohybu a duševní hygiena, pouze tabletky nepomohou.