30. května 2013
Můžete se mazat těmi nejluxusnějšími krémy, ale když nebudete zdravě spát, na zářivou pleť zapomeňte...
1 / 3

Deset hodin večer. Už jen krátce mrknete do mailu a jde se na kutě, myslíte si. Půl jedné. Ten čas ale nějak rychle letí. Přesto ještě projedete Facebook, dostanete chuť na něco menšího a vyndáte prádlo z pračky. Když uleháte, hodiny ukazují pár minut před druhou a vy si slibujete, že zítra, zítra určitě zalezete do peřin už v devět… Jenže zůstane jen u slibu… Podobný scénář není vzácný. Když ho praktikujeme delší dobu, hrozí nám spánkový deficit, který se neblaze odrazí na našem zdraví a kráse. Biorytmy jsou „rozhozené“, my klimbáme během dne za volantem nebo v práci a jsme mrzuté.

A to jen proto, že často kvůli „důležitějším věcem“ (třeba brouzdání po internetu) podceňujeme důležitost dostatečného spánku. Spánek je stav „pozměněného vědomí“, ale není to zdaleka úplné vypnutí mozku. Prospíme přibližně třetinu života. Ač se to možná nezdá, spánek má mnoho společného s bděním. Myšlení i paměť jsou aktivní při obou stavech, i když během spánku je psychická a fyzická aktivita snížena. Nicméně v pohotovosti je při spaní zejména sluchový aparát, který i ve spánku rozlišuje podněty podle důležitosti. Například ženu neprobudí v noci hluk, který dělají pravidelně pod okny auta, ale slabé zaplakání jejího dítěte ano. Ve spánku probíhají i další mentální aktivity, především snění.

Není spánek jako spánek aneb trošku vědy
Budit se v noci je normální a nefunguje to tak, že by člověk usnul a kvalita spánku po celou noc zůstala stejná. Určitě už jste slyšela o spánkových cyklech – jeden trvá hodinu až hodinu a půl a zahrnuje usínání, povrchní a hluboký spánek. Během noci spáč projde čtyřmi až pěti takovými cykly. Je-li člověk úplně bdělý a čilý, pak jeho encefalograf obsahuje mnoho tzv. beta vln. Poté, co si lehneme do postele a zhasneme světla, se na záznamu začínají objevovat alfa vlny.

Následně procházíme čtyřmi spánkovými fázemi. Nejdříve nejlehčím spánkem, fází 1, protože průběh EEG se nejvíc podobá grafu, získanému při sledování běžné mozkové aktivity. Spánková fáze 4 se naopak pokládá za nejhlubší periodu spánku, protože se příslušný EEG záznam podobá grafu stavu kómatu. Po skončení 4. stadia se jedinec znovu vrací do stadií 3 a 2. Celý cyklus trvá kolem 90 minut. Teprve až po jeho skončení nastává první etapa rychlých pohybů očních neboli REM spánek.

1 / 3