9. listopadu 2010
 | 
Foto: Petr Weigl
5 tipů, jak posílit imunitní systém změnou jídelníčku.

Imunitní systém je jako obranná armáda, která má za úkol nevpustit do těla nic, co by ho mohlo ohrozit. Celých 70 % imunity sídlí v zažívacím traktu a v 90 % jsou poruchy imunity způsobeny špatnou funkcí střev. Proto je správné stravování zároveň prevencí proti mnoha onemocněním.  Existuje několik jednoduchých způsobů, jak imunitní systém posílit.

Jezte potraviny s antioxidanty

Volné radikály způsobují stárnutí buněk a zhoršují průběh všech onemocnění. Za jejich přemíru v organismu může znečištěné životní prostředí, stres, UV záření, kouření, nezdravá životospráva. Neutralizují je právě antioxidanty. Patří k nim vitaminy A, B6, C, E, zinek, selen. Najdete je ve fialovém, modrém, červeném a žlutém ovoci a zelenině.

Popíjejte víno

Dvě sklenky vína denně pro muže a jedna pro ženy zdraví neškodí, ale prospívají. Zvlášť červené víno obsahuje látky s protirakovinným účinkem, které snižují také kornatění tepen a zpomalují stárnutí buněk. Látka quercetin je pak přímo zodpovědná za zvyšování imunity organismu. 

Zavlažujte organismus

Význam pitného režimu je zřejmý. Zavodňování organismu využijte také k doplnění prospěšných látek. Ředěné ovocné džusy, bylinkové čaje, to je zdroj vitaminů a tříslovin podporujících střevní imunitní systém. Např. čaj z třapatky aktivuje bílé krvinky.

Vyhněte se cukru a konzervantům 

Pokuste se vyřadit z jídelníčku rafinovaný cukr, kterým se ‚krmí‘ plísně a kvasinky ve střevě. Tělu stačí cukr z běžné stravy. Pokud už sladit musíte, raději medem či třtinovým cukrem. Škodí i přemíra masa a bílé mouky. Jezte čerst­vé potraviny, vyřaďte konzervanty a umělá barviva.

Doplňte probiotika

Část imunitního systému ve střevech tvoří bakterie, které tělu prospívají a zajišťují rovnováhu. Také likvidují patogenní bakterie, původce infekcí. Proto je dobré ‚hodné‘ bakterie doplňovat probiotickými jogurty a zakysanými mléčnými výrobky.