8. listopadu 2010
Není žádným tajemstvím, že barvy mohou ovlivňovat náladu člověka. Víte ale, že také barva zeleniny a ovoce má svůj význam? Barevné jídlo je nejen chutnější a hezčí na pohled, ale rovněž nás chrání před nemocemi a pomáhá při hubnutí.
1 / 2

Zdravá redukční dieta je spojena s konzumací zeleniny (300 až 450 gramů denně) a s příjmem ovoce v množství asi 150 až 200 gramů. Mnoho našich klientů však mívá v počátcích redukčního programu s dostatečným příjem zeleniny problém – protože jim nechutná nebo ji nejsou zvyklí jíst v odpovídajícím množství. Pro povzbuzení chuti je možné doporučit různé úpravy zeleniny, většinou však stačí na jednom talíři zkombinovat různě barevné druhy zeleniny,“ říká Gabriela Knosová, odbornice na redukci váhy z brněnského Institutu kompliment.

Na barevné jídlo se tedy člověk více těší, je pro něj přitažlivější. Ještě důležitější však je, že konzumace pestrobarevných rostlin a plodů má pozitivní vliv na zdraví. „Rostliny ve svém těle syntetizují pigmenty, které   jim dodávají typické zbarvení. Tato barviva jsou přírodními antioxidanty, které chrání lidský organismus před negativními účinky volných radikálů. Přitom platí, že antioxidační účinek se výrazně zvyšuje kombinací různých druhů antioxidantů. Uplatňuje se tedy synergický efekt,“ vysvětluje Gabriela Knosová.

Jinými slovy, pro zneškodnění nebezpečných volných radikálů je výhodnější sníst po 100 gramech rajčat, žluté papriky, okurku, mrkve, než 400 gramů jednoho druhu zeleniny. Stejná zásada platí také pro ovoce. V příjmu zeleniny a ovoce bychom proto neměli opomenout červenou, žlutou, oranžovou, zelenou ani modrou barvu. Zajistíme si tím příjem antioxidantů, jako jsou beta-karoten (v těle se mění na vitamin A), vitamíny E, C, lykopen, lutein, zeaxantin, a jiných fytochemikálií. Vedle těchto látek jsou ovoce a zelenina zdrojem enzymů, které spolu se selenem a dalšími stopovými prvky ochraňují naše tělo před onemocněním srdce a cév, cukrovkou a závažnými karcinogenními chorobami.

Zeleninu a ovoce bychom podle odbornice měli konzumovat zejména v syrovém stavu, protože většina antioxidantů se teplem ničí. Na druhou stranu, účinek některých karotenoidů se naopak tepelným zpracováním zvyšuje, proto je vhodné část zeleniny konzumovat i tepelně upravenou. Jde zejména o mrkev nebo rajčata. Lykopen obsažený v rajčatech má totiž až pětinásobně větší využitelnost po tepelném zpracování.

1 / 2