30. října 2010
Nákupní regály se tak plní bio nebo light potravinami, o které je stále větší zájem. Jsou však tyto potraviny opravdu tak zdravé, jak se na první pohled zdá?

Zdravý životní styl je v poslední době hodně diskutované téma. Lidé se čím dál tím více soustředí na správnou životosprávu a tomu podřizují i svůj jídelníček. Jaké potraviny si vybírat bez strachu, aniž bychom ohrozili naši váhu, nebo dokonce zdraví?

„Je velmi dobré, že se lidé snaží myslet na svoje zdraví a upravují svoji životosprávu. Zákazník by si však měl vždy pořádně prohlédnout etiketu s nutričními hodnotami. Často platí, že menší procento tuku bývá u výrobků nahrazeno větším množstvím sacharidů, což například pro diabetiky může mít velmi negativní účinky,“ řekl Luigi Gratton, viceprezident pro lékařství a vzdělávání Herbalife.

Na rozdíl od pojmů nízkotučný a nízkokalorický není označení light českými zákony nijak limitováno. Výrobci si tedy nemusejí lámat hlavu, jaké produkty označí za „lehké“. Zákazník je často oklamán dobře vypadajícím výrobkem, který slibuje něco, co nelze splnit. Může se tak stát, že light jogurt obsahuje tzv. „éčka“, na které mohou být různí lidé alergičtí.

Éčka u potravin prodlužují dobu trvanlivosti, upravují a zvýrazňují jejich chuť a barvu. Patří sem nejrůznější konzervanty, antioxidanty, umělá sladidla, stabilizátory a další. Možná vás překvapí, že light jogurty jsou sice dietní, ale o to více obsahují zahušťovadla, a přitom bílkovin je v nich poskrovnu. Z těchto důvodů se light výrobky nedoporučují podávat dětem.

Potraviny s minimálním obsahem tuku označované jako „lehké“ mohou obsahovat sacharidy s vyšším glykemickým indexem. „V případech, kdy má jídlo vysoký glykemický index, konzumenti velmi brzy po snědení takového výrobku nabývají opětovného pocitu hladu a sahají po dalším občerstvení,“ dodal Gratton.

Dalším negativním aspektem je, že lidé u potravin automaticky považují označení „lehké“ jako synonymum pro zdravé. To vede k tomu, že si na talíř dovolí dát mnohem větší porce. „Light výrobky nejsou alfou a omegou hubnutí. Každý z nás je individuální osoba, se svými vlastními potřebami,“ doplnil Gratton. Lidé by si při vybírání „zdravých“ výrobků měli pečlivě přečíst nutriční hodnoty, které vypovídají o tom, která složka je eliminována a čím je případně nahrazena. V případě, že si stále nejsou jisti, měli by kontaktovat svého praktického lékaře nebo odborníka na výživu.