30. června 2012
Lahodné mražené pochoutky se nemusíte vzdát, dokonce ani když chcete zhubnout.

Konec utrpení při pohledu na všechny ostatní mlsaly kolem, kteří si zmrzlinu dopřáli. Můžete být mezi nimi, ačkoliv zrovna shazujete kila do bikin na dovolenou u moře. Pokud budete věnovat patřičnou pozornost druhu zmrzliny, který si vybíráte, váš dietní program to neohrozí. A navíc! Psychologic­ký efekt je jednoznačný přínos, vzkazují dieto­logové. Dopřát si sem tam zmrzlinu je totiž (pro její velké procento vody) mnohem menší dietní katastrofa, než se vrhnout na tabulku čokolády.

Jak se v nich vyznáte
Mléčné – musí obsahovat nej­méně 2,5 % mléčného tuku a žádný rostlinný tuk.
Smetanové – obsahují alespoň 8 % mléčného tuku a žádný rostlinný tuk. Je nám líto, ale zrov­na ty (Magnum, Eskymo, Cornetto, tradiční polárkové dorty, smetanové točené zmrzliny, ruská zmrzlina aj. jdou nejvíc na tloušťku).
S rostlinným tukem – údaj musí být uveden na obalu, jeho obsah je nejméně 5 %.
Ovocné – vyrábějí se z vody a obsahují nejméně 15 % ovocné složky (u citrusů a exotického ovoce je spodní hranice 10 %), tuk v nich nesmí být.
Sorbety – musí obsahovat nej­méně 25 % ovocné složky (u cit­rusů a exotického ovoce je spod­ní hranice 15 %) a nesmí se do nich přidávat tuk.

Nejraději vodové?
Jako nejmenší ‚zlo‘ se jeví zmrz­liny ovocné nebo sorbety. Tuky v nich sice nejsou, ale obvykle mají dost vysoký obsah cukru a tím pádem i vysoký glykemický index. Velmi rychle po nich dostanete hlad. Mnohem lepším řešením je nahradit některé z denních jídel kompromisem – zmrzlinou vyrobenou z jogurtu či tvarohu, které dodají i organismu prospěšné látky jako vápník, bílkoviny nebo minerály. Glykemický index mají poměrně nízký a bez problémů vás zasytí.

Nezapomeňte, že čím větší kornoutek, čokoládový, karamelový či sirupový ‚kabátek‘ nebo množ­ství sypání, tím zmrzlina naskakuje na kaloriích.