26. května 2012
Nespavostí trpí každý třetí člověk. Potrápit dokáže i přerušovaný spánek. Dlouhodobé bdění vede k halucinaci a v extrémních případech až ke smrti. Co s tím, když se převalujete ze strany na stranu a nemůžete usnout? 
1 / 2

Zkuste dodržet několik pravidel…

Spánek. Klidný a osvěžující spánek. Už ve starověku ho lidé po­važovali za dar. V dnešní us­pě­chané době je tento dar čím dál vzácnější. Může za to nepra­videlný denní režim, ale i napětí a stres, časté cestování, obavy, že přijdeme o práci, a další dopady nastupující krize… Nespavost na sebe pak nenechá dlouho čekat. Projevuje se všelijak – těžko a dlouho usínáme, v noci se opakovaně budíme, příliš brzy ráno se probouzíme… Nespavost se však může projevovat také tím, že spíme dlouho, ale náš spánek není dostatečně kvalitní a my po probuzení nejsme svěží.

Zapomeňte na lednici
Je-li náš spánek nekvalitní, jsme přes den ospalí, nevýkonní, nepozorní, hůře si pamatujeme, jinak reagujeme… Nedostatek spánku dokonce negativně ovlivňuje kardiovaskulární a imunitní systém. Nespavost zkrátka působí na celkové zdraví organismu… „Ve chvíli, kdy začneme mít po­tíže s usínáním, je třeba začít dodržovat základní desatero spánkové hygieny. Budíte se v noci? Nezapínejte si televizi, nečtěte si, ani nechoďte ‚zkontrolovat‘ lednici. Vrhněte se na nějakou nepříjemnou činnost. Motivujete se tím k brzkému návratu do postele,“ radí somnolog – spánkový lékař, MUDr. Martin Pretl, CSc.

Spi sladce a hluboce
Během našeho spánku se střídají intervaly hlubokého a povrchního spánku, přirozeně se několikrát za noc (asi 4x až 5x) na chvilku probudíme. Většina z nás si probuzení nepamatuje, proto máme dojem, že spíme nepřetržitě. Probouzíte se často a neumíte poté snadno ‚zabrat‘? Pak už se jedná o nespavost!

1 / 2