25. března 2012
Pokud ano, možná vás čeká neklidná noc.

Nedávno provedená vědecká studie publikovaná v medicínském časopise Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism potvrdila, že jsme-li vystaveni umělému světlu v době po soumraku, snižuje se tím kvalita vlastního spánku. Důvodem je potlačení dostatečné tvorby spánkového hormonu melatoninu.

Světlo zvyšuje krevní tlak

Pobyt pod umělým světlem před usnutím je běžnou součástí života velké části populace. Podle odborníků tím nejen ohrožujeme kvalitu následného spánku, ale rovněž to nepříznivě působí na naši regulaci tělesné teploty a tlaku krve právě prostřednictvím melatoninu. Ten se totiž podílí jednak na střídání bdění a spánku, jednak ovlivňuje také jiné tělesné pochody, mimo jiné snižuje krevní tlak a teplotu organismu.

Čím tlumenější, tím lepší

Vědci sledovali hladinu melatoninu v krvi u zdravých dobrovolníků ve věku od 18 do 30 let. Ti byli po dobu 5 dní vystaveni pokojové­mu osvětlení či tlumenému světlu, a to v čase před usnutím. Výsledy ukázaly, že pokojové osvětlení zkrátilo dobu uvolňování melatoninu v porovnání s tlumeným světlem o celých 90 minut. Vědci dodávají, že spíme-li celou noc s rozsvícenou lampou, redukuje se množství tohoto hormonu v krvi až o 50 %.

Je nedostatek melatoninu nebezpečný?

Existují domněnky, podle kterých by dlouhodobé potlačování uvolňování spánkového hormonu umělým světlem mohlo přispívat k rozvoji některých druhů rakoviny. Vědci však zároveň přiznávají, že je v této oblasti ještě třeba dalších studií. Pokud by se ale podobné hypotézy ukázaly jako pravdivé, představova­lo by například takové zaměstnání na noční směny mnohem větší riziko pro zdraví, než se dosud předpokládalo.