25. února 2012
Bolavé a natékající klouby už nejsou jen ‚výsadou‘ stáří.
1 / 2

Ochránit klouby před komplikacemi revmatické artritidy vyžaduje jisté úsilí. K dlouhodobému úspěchu jsou potřebné léky stejně tak jako cvičení. O to víc, že tato nepříjemná a obtěžující nemoc postihuje stále mladší ročníky. Revmatické klouby na prstech a zápěstích jsou denně namáhané, přestože jsou slabé a nestabilní. Jejich šetření neznamená ruce nepoužívat. Cílem je spíše vykonávat práci způsobem, který klouby tak nenamáhá. Osvojení si jiných pracovních návyků je zásadní pro lidi s počínajícím i již viditelným otokem kloubů. Proto přinášíme osmero následujících rad:

1. Berte ohledy na bolest
Jakoukoli činnost ukončete dřív, než se objeví tlak či nepohodlí. Co vás bolí, nedělejte – bolest je totiž známkou nepřiměřené kloubní námahy. Takto nepříjemně vnímané pohyby mohou vést k dalšímu poškozování kloubů.

2. Nepoužívejte jen prsty a zápěstí
Nevystavujte klouby zbytečnému tlaku při zvedání nebo nošení břemen – např. tašku zvedejte tahem předloktí, ucho neneste zavěšené na prstech, ale v dlani nebo na předloktí. Nejvhodnější je batoh nebo taška přes rameno.

3. Zatěžujte obě ruce stejně
Nepoužívejte stále jen jednu ruku, předměty střídavě zvedejte i noste oběma. Pomoci si můžete i opřením nákladu o břicho či bedra.

4. Minimalizujte úsilí při práci
Věci nemusíte stále jen nosit. Lze je posouvat, vozit na vozíku či v tašce na kolečkách apod. Často používané předměty mějte po ruce. Klouby šetří i nakupování předkrájených potravin či používání přístrojů (mixér, robot, šlehač).

1 / 2